درتاریخ 14 و 15 فروردین 6 تحقیق پایانی دفاع شد وخواهرانی که به دفاع از تحقیق خود پرداختند همگی از امتیاز بالایی برخوردار شدند.
چکیده تحقیقات دفاع شده درادامه ارائه می شود.
…………..
آموزه های تربیتی قیام عاشورا
زهرا میردار وطن
فروردین95
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی «آموزه های تربیتی قیام عاشورا» تنظیم شده و در صدد پاسخ به این است که قیام عاشورا چه آموزه های تربیتی دارد؟
نبرد و جنگ یکی از رخدادهای زندگی بشر است که بارها و بارها آن را تجربه کرده است ولی حماسه حسینی در روز عاشورا، فراتر از رخدادهای دیگر در تاریخ اسلام است که توجه به آن رشد و بالندگی و عبرت آموزی جامعه را فراهم می کند.
از مهمترین نتایج این مطالعه این است که صبر، توکل، ایمان، شور، شعور، انسانیت، شجاعت، وفا، امر به معروف و نهی از منکر و … از جمله آموزه های تربیتی قیام عاشورا است.
روش تحقیق کتابخانه ای است به این صورت که کتاب ها و نوشته های موجود در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
کلید واژه ها: آموزه، تربیت، قیام، عاشورا.
……………….
آثار اجتماعی و معنوی صدقه از دیدگاه آیات و روایات
مریم سوسرائی
فروردین 95
چکيده
اين مطالعه با هدف بررسي آثار اجتماعی و معنوی صدقه از دیدگاه آیات و روایاتتنظيم شده و درصدد پاسخ به اين سؤال است كه ديدگاه آيات و روايات پيرامون این مساله چیست ؟
یکی از سنت های رسول گرامی اسلام عبارت است از صدقه دادن و آن یکی از مستحباتی است که اعمال مستحبی دیگر کمتر به پای آن می رسند و همچنين اسلام نيز به صدقه دادن توصيه نموده است . و در آيات و روايات هم براي امر صدقه اهميت فراواني قائل هستند . همه ی مسلمانان سفارش شده اند که از این سنت حسنه که روح تعاون و همیاری را در جامعه رواج می دهد و هم دارای آثار مثبت فراوان است ، غفلت نورزند.از جمله آثار معنوی صدقه برطرف شدن مشکلات برزخي اموات ، اداء قرض- آسايش اخروي ، پاک شدن گناه ، فرونشاندن خشم خدا ،دفع مرگ بد و از جمله آثار اجتماعی آن رفعنیازمندی، دفع نحوست ،افزایشدهندهمالوعمرمی باشد.
اسلام با تشریع صدقات و انفاق های واجب همچون خمس و زکات مال و زکات فطریه ونیز صدقات و انفاق های مستحب و مصرف بخشی از آنها در زندگی فقرا و مستمندان ، گامی اساسی در جهت توزیع و چرخش ثروت در بین همه ی مردم و نیز کاهش اختلافات طبقاتی برداشته است .
روش تحقيق كتابخانه اي است به اين صورت كه كتاب ها و نوشته هاي موجود در اين زمينه مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است .
كليد واژه ها : صدقه ،زکات ،اجتماع ،انفاق.
………….
قضاوت از دیدگاه امام علی (علیه السلام)
فاطمه عبدالله زاده
اسفند94
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه امام علی (علیه السلام) درباره ی قضاوت «تنظیم شده و در صدد پاسخ به این است که» قضاوت از دیدگاه امام علی (علیه السلام) چگونه است.
بشر موجودی اجتماعی است ولی نوع فکر و عمل همه افراد بشر یکسان نیست. به ناچار در درگیری ها و اختلاف سلیقه ها داوری و قضاوت ضروری می یابد، و امیرالمؤمنین (علیه السلام) که خود، خورشید راه عدالت است بیشترین تأکیدات و سفارش ها را در باب قضاوت بر اساس حق کرده اند.
از مهمترین نتایج این مطالعه این است که قاضی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) در هنگام قضاوت باید شرایطی از جمله: انصاف، رعایت مساوات، اجتهاد و … داشته باشد.
روش تحقیق کتابخانه ای است به این صورت که کتاب ها و نوشته های موجود در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
کلید واژه ها: علی (علیه السلام)، قضاوت، قاضی، قانون.
……………..
تأثیر دلبستگی به دنیا در غفلت از یاد خدا
عذرا سرایلو
دی ماه 1394
چکیده
این مطالعه باهدف بررسی تأثیر دلبستگی به دنیا درغفلت از یاد خدا تنظیم شده است و در صدر پاسخ به این سؤال است که تأثیر دلبستگی به دنیادرغفلت از یادخدا چیست.
باتوجه به اینکه جهت اصلی وهدف کلی تمام تکالیف شرعی، به ویژه عبادات، ایجاد و تقویت رابطه ی انسان با خداست و روح همه ی آنها توجه به خدا و یاد اوست لذا قرآن کریم و روایات، اهمیت فراوانی به یاد خدا داده اند ولی در این میان بعضی از امور تحت عنوان دلبستگی ها وجود دارد که منجر می شود انسان از یاد خدا غافل شود؛ مثلا دلبستگی به دنیا ولذتهای دنیوی که موجب می شوند انسان از اندیشه در کمالات والای انسانی غافل گردد که تازمانی که این دلبستگی ها وجود دارد ازامورمعنوی ودرنهایت ازخداغافل و بی خبریم.
بنابراین تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد نه با دلبستگی به دنیا وتعلقات آن وازطرفی هم ائمه ی هدی(علیهماالسلام) برمذمت دنیا پافشاری می کنند چون موجب غفلت انسان می شود.
روش تحقیق کتابخانه ای است به این صورت که کتابها ونوشته های موجود دراین زمینه مورد مطالعه وبررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها: دنیا ، یاد (ذکر) ، دلبستگی ، غفلت
…..
ویژگی های حکومت عدالت محور از دیدگاه امام علی(علیه السلام)
خانم نرگس سادین
فروردین 95
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های حکومت عدالت محور ازدیدگاه امام علی (علیه السلام) تنظیم گردیده است ؛و درآن تلاش گردیده است تابه این سوال اساسی پاسخ داده شود که مهمترین ویژگی های حکومت عدالت محور ازدیدگاه امام علی (علیه السلام) چیست؟
عدالت یکی ازمهمترین مباحث دین مقدس اسلام است ؛که مهمترین منبع آن قرآن است ومفهومی است که می تواند سنگ محک تمام ارزش ها وسنگ بنای ابعاد زندگی انسان باشد .نهادی که عهده دار گسترش عدالت وجلوگیری از بی عدالتی است حکومت است ، به طوری که علی (علیه السلام) عدالت را نه تنها یک تکلیف و وظیفه الهی بلکه یک ناموس الهی می داند .عدالت ، محوراندیشه امام علی(علیه السلام) وحکومت آن حضرت الگوی عملی عدالت دراسلام به شمار می رود.
یکی ازمهمترین اصول اداره امور دراندیشه وسیره سیاسی امام علی (علیه السلام) اصل عدالت است که معیارهمه چیزاست وجزبدان نمی توان به اهداف درست اسلامی وفراهم کردن زمینه تعالی فرد وجامعه دست یافت تاآن جاکه ایشان درمورد عدالت می فرمایند: ((العدل نظام الامرة)) ؛ ((عدالت نظام بخش حکومت است)).
روش تحقیق کتابخانه ای است به این صورت که کتاب ها و نوشته های موجود در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
کلید واژه ها:عدالت ، حکومت ، امامت ، علی .
…………………..
پیامدها و راهکارهای درمان غفلت از دیدگاه امام علی (علیه السلام)
آمنه منصوری رضی
دی1394
چکیده
این مطالعه با هدف یا مشخص نمودن تنظیم و درصدد است که به این سوال که پیامدها و راهکارهای درمان غفلت از دیدگاه امام علی (علیه السلام) پاسخ دهد.
غفلت نوعی بی پروایی، غرور، کوتاهی و یکی از زمینه های گناه است که قرآن کریم ریشه جهنمی شدن بسیاری از مجرمان را از کار افتادن حواس باطنی و غفلت می داند.
از آنجا که غفلت دارای پیامدهای فردی و اجتماعی است از جمله خودباختگی و هلاکت و نابودی و راهکارهای درمان آن نیز همیشه مورد نظر بوده است. که برخی از آنها عبارتند از : مداومت بر یاد خدا، اهمیت به نماز، جدایی از مجالس اهل غفلت، پرهیز از فخر فرشی.
پژوهش حاضر در پی بررسی فرایند ایجاد غفلت در مسیر فردی و اجتماعی زندگی انسان است تا بدین وسیله به علاج و درمان بیماری غفلت پرداخته و در نتیجه راهی به سوی کمالات اخلاقی دست یابد و در سایه ی رهنمودهای حضرت امیرمومنان علی (علیه السلام) هدایت جامعه به سوی رستگاری را به تصویر بکشد.
روش مطالعه دراین تحقیق اسنادی است وداده های مورد نیاز با بهره گیری از فیش از منابع مرتبط جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا نتایج بدست آمده تحلیل گردیده اند.
واژگان کلیدی: امام علی (علیه السلام)، غفلت، پیامدهای غفلت، درمان غفلت.